Az álláskeresők nagy része azt gondolja, hogy a kiválasztási folyamat legrázósabb vagy leginkább elronthatóbb része az állásinterjú. Csakhogy a legrázósabb részhez el is kell jutni. És ehhez egy olyan önéletrajz kell, amely biztos belépőként szolgál az állásinterjúra. Ezért érdemes az interjúra való felkészülést az önéletrajz írásánál kezdeni. Mit is néznek abban a 20-30 másodpercben a kiválasztással foglalkozó szakemberek, amit rászánnak egy pályázat átolvasására?
Megvan-e a szakmai kompetencia, tapasztalat?
Még pontosabban azok, amelyek az adott pozícióhoz kellenek. A toborzók azokat a pályázókat fogják kiválasztani interjúra, akikről már itt elhiszik, hogy el fogják tudni látni a meghirdetett munkakört. Ezért érdemes minden jelentkezéskor átnézni, átszerkeszteni az önéletrajzot és a szakmai tapasztalatot, kompetenciát hozzá igazítani a hirdetéshez. Ez nem azt jelenti, hogy azt írd le, amit a cég hallani, látni akar! Ha van többirányú szakmai tapasztalatod, akkor azt emeld ki, amire adott jelentkezésnél éppen szükség van és igyekezz eredményeken keresztül bemutatni.
Megvannak-e a kulcs elvárások?
Vannak olyan jellemzők, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ha az elvárások között szerepel, hogy angol tárgyalási szintű nyelvtudás, akkor legyen benne az önéletrajzodban, hogy milyen szinten beszélsz angolul. A HR-s nem fog olyan jelöltet behívni interjúra, akinél nincsenek meg kulcstényezők, mert az az ő munkáját minősíti. Máskor előfordulhat, hogy a kulcs elvárásokból szűrők lesznek a kiválasztás automatizálására. Már csak ezért sem szabad kihagyni az önéletrajzból, mert ebben az esetben el sem jut a kiválasztást végzőhöz.
Egyéb kompetenciák (soft skillek)
Érdemes összefoglalni saját szavaiddal, hogy Nálad mit jelentenek gyakorlatban ezek a kompetenciák. Ha csak annyit írsz bele, hogy „kiváló szervezőkészség” vagy „precíz, pontos munkavégzés” – ahogy Neked sem mond semmit, úgy a másik felet sem fogja lázba hozni. A cég arra kíváncsi, hogyan fogod elvégezni a feladataidat a jövőben agy mennyire vagy motivált, érdemes ezeket egy-egy rövid példán megmutatnod.
Stílus
Legyen saját hangod! Ez az egyik sarkalatos pontja az érdeklődés felkeltésének. A cégeknek saját kommunikációs stílusuk van, nyilván a hasonló stílusban készült anyagokat szívesebben olvassák. Ezzel együtt ne essél abba a hibába, hogy nem a saját szavaidat, stílusodat használod, rontja a hitelességedet. A stílus egy láthatatlan, szimpátiát keltő egyensúlyi elem, megtalálása nem könnyű, de érdemes rá időt szánni. Főleg azért, mert a legtöbb helyen még személyesen válogatják az önéletrajzokat.
Design
Egy szépen elrendezett, letisztult önéletrajz szimpátiát kelthet, de most se felejtsd el, hogy 20-30 másodperc figyelmet kapsz. Ezért a látvány nem mehet a tartalom rovására. Mit sem ér egy jó tartalom, ha nem találja meg a sok design-elem között a toborzó. És fordítva is igaz, attól nem fognak behívni interjúra, ha csak jól néz ki az önéletrajzod és nincs mögötte tartalom.
Kép vagy nem kép?
Kétélű eszköz a kép csatolása. Ha a csatolt kép alapján szimpatikus leszel, nyilván juttathat előnyhöz és ellenkező esetben ugyanilyen gyorsan hátrányhoz is. Ha kialakult egy benyomás, azt nagyon nehéz megváltoztatni, erre kevés az átnézésre szánt idő. A másik, hogy még ma is nagyon sok helyen kiszórják a kép nélküli önéletrajzot, mivel nem szakemberek végzik a kiválasztást. Dönthetsz úgy, hogy csatolsz képet, ebben az esetben ügyelj rá, hogy mindig valóságot mutató, üzleti stílusú kép legyen. Érdemes erre külön készíteni fotót. A rossz minőségű, különböző élethelyzetekben készült fotók tönkre tehetik a jól felépített anyagodat.
Ajánlások
Ha nem kérnek, nem kell referenciát írni az önéletrajzba. Sőt a szöveges ajánlásokkal is érdemes csínján bánni, mivel elviheti a fókuszt. Ha csak nem olyan embertől jön az értékelés, akit a másik fél ismer, valamennyi fenntartás mindig lesz ezekkel kapcsolatban. Lehet ajánlást tenni a jelentkezésbe, de a kevesebb itt is több. Elérhetőséggel ellátott referenciákat pedig csak akkor írj, ha azt a referenciát adóval megbeszélted.
Elérhetőség
A neved, telefonszámod, e-mail címed mindig jól látható helyen legyen! Ha sikerült felkelteni az érdeklődést, akkor ne kelljen keresni az elérhetőségedet. Mikor elküldöd a pályázati anyagodat, érdemes az e-mailbe, a neved alá is beleírni, hogy megkönnyítsd a kapcsolatfelvételt a másik fél számára.
És amit a legtöbben elfelejtenek…
Mindig nézd át a beadandó pályázatod helyesírását és nyelvhelyességét! Töröld ki a felesleges pontokat, vesszőket! A színvonalas anyaghoz ez is hozzátartozik. Ne feledd, az önéletrajzod a belépőd az új munkahelyre, ez alapján dönti el a másik fél, milyen minőségű munkát várhat el Tőled, ha Téged választ.